سایت شخصی مهندس ماندگاری

مانیتورینگ لرزش در ماشین آلات دوار
مانیتورینگ لرزش در ماشین آلات دوار
مانیتورینگ لرزش در ماشین آلات دوار

اندازه‌گيري لرزش و پايش آن از اهميت خاصي در ماشين آلات صنعتي برخوردار است. وجود لرزش با اندازه‌ی غيرمجاز در ماشين آلات دوار از قبيل پمپ‌ها، توربين‌ها، موتورها و غيره باعث ايجاد صدمات جبران‌ناپذيري به اين ماشين‌آلات شده و از اين رو مسأله‌ی سنجش، و اندازه‌گيري آن از اهميت بسيار بالايي برخوردار است که به صراحت مي توان گفت ناديده گرفتن اين پديده و يا عدم توجه کافي به چگونگي انتخاب عوامل مربوطه از جمله سنسور و محل نصب آنها، نحوه‌ی پيکربندي پايش لرزش و غيره باعث عواقب سنگين و گاهي توقف طولاني مدت ماشين‌آلات و فرآيند توليد مي‌شود.

برخلاف اکثر اندازه‌گیری‌های فرایند، اندازه‌گیری لرزش یک ماشین‌ دوار، در درجه‌ی اول به نفع آن تجهیز فرایند است و نه خود فرایند. به عنوان مثال، مانیتورینگ لرزش نصب شده بر روی یک کمپرسور بخار آمونیاک، می‌تواند در طولانی‌تر کردن عمر عملیاتی کمپرسور بسیار مفید باشد، اما برای کنترل بخار آمونیاک فواید کمی را ارائه می‌دهد.

با این اوصاف، رواج تکنولوژی اندازه‌گیری لرزش ماشین در صنایع فرایندی بسیار گسترده است، بطوری که یک تکنسین ابزاردقیق نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. ماشین‌های دواری که به سنسورهای لرزش مجهز شده‌اند، اغلب توسط تجهیزات حفاظتی که برای Shut down اتوماتیک ماشین در وضعیت لرزش بیش از حد طراحی شده‌اند تحت مانیتورینگ و کنترل می‌باشند. پیکربندی و تعمیر و نگهداری این تجهیزات حفاظتی، و همچنین سنسورهایی که اطلاعات لرزش را برای آنها تهیه می‌کنند، اغلب در حیطه‌ي کاری تکنسین‌های ابزاردقیق می‌باشد.

این مجموعه در اصل برای تکنسین‌‌ها و کارشناسان ابزاردقیق که هر روزه با این تجهیزات سر و کار دارند تألیف شده است. اما خواندن آن برای تازه‌کاران باعث پیشرفت سریع در یادگیری عملی و مهارت در کار خواهد شد. توجه به نکات و توصیه‌های ذکر شده در این کتاب، دید عملی خواننده را باز کرده و او را در هر چه بهتر انجام دادن وظایف محوله یاری می‌کند.

خرید کتاب:

علاقمندان به تهیه این کتاب می توانند با انتشارات قدیس به شماره ۰۲۱۶۶۷۱۵۲۵۵ تماس حاصل کرده و یا از طریق لینک زیر کتاب را به صورت آنلاین خریداری کنند.
 
5 1 vote
Article Rating
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x